Onintelligente gesprekken voor de massa

Forum / Actualiteiten / bezuinigingen GGz       

Pagina 3 van 3 ---- [1] [2] - 3 -
Hilberto 
Admin

30-07-2011
23:15:44
Lange-termijn - dat is indd het enige dat nut heeft. Maar met dit soort thema's is dat wel enorm onzeker. Laten we dus de zaken niet gaan omdraaien en geld uitgeven in de hoop dat later zal blijken dat t wat opgeleverd heeft.

Links heeft indd ook voorstellen voor bezuinigingen. Zitten best prima ideeën tussen, daar waar ze t bedrijfsleven niet om zeep helpen en grootverdieners t land niet uit jagen.
Maar ook een bezuinigende PvdA had de 'moeilijke' onderwerpen niet kunnen vermijden (want daar is nog steeds het meest te halen), en ik acht de kans klein dat ze daar veel resultaat behaald zouden hebben.


Eelco 
Student

31-07-2011
19:04:44
Quote :
Links heeft indd ook voorstellen voor bezuinigingen. Zitten best prima ideeën tussen, daar waar ze t bedrijfsleven niet om zeep helpen en grootverdieners t land niet uit jagen.
Maar ook een bezuinigende PvdA had de 'moeilijke' onderwerpen niet kunnen vermijden (want daar is nog steeds het meest te halen), en ik acht de kans klein dat ze daar veel resultaat behaald zouden hebben.


Tweederde van de bewuste 18 miljard zou al binnen zijn door de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 (en dan een beetje sneller dan wat ze nu van plan zijn) en de HRA af te bouwen. Het is dus maar net wat je verstaat onder 'moeilijke' onderwerpen.

Overigens is het niet gezegd dat 'links' geen overheidsbudget quite kan trekken. Ze hebben daar al sinds 1977 de kans niet meer toe gehad. Sindsdien hebben we slechts centrum- of rechtse regeringen gehad. Alleen al daarom is het eindeloze gehuil van de PVV (en haar kielzog Henk en Ingrid) over de puinhopen van 'links' lachwekkend.

Ook vind ik dat er veel te overspannen wordt omgegaan met de tekorten. We hebben net een enorme economische crisis achter de rug, dus zo raar is het niet om een begrotingstekort te hebben. Is ook helemaal niet erg, zolang het een beetje binnen de perken blijft.

Je hoort ook constant (vaak in Henk en Ingrid-achtige rubriekjes op de kijkbuis) dat bijv. Griekenland haar schuld nooit meer terug kan betalen. Echter, dat is ook helemaal de bedoeling niet en ook helemaal niet nodig. Ze moeten het gewoon terugbrengen tot enigszins aanvaardbare proporties en daarnaast ervoor zorgen dat hun economie aantrekt (en dat gaat niet lukken wanneer je als een blind paard gaat bezuinigen) zodat het begrotingstekort op 'natuurlijke wijze' naar beneden gaat.

O ja, even voor de goede orde: Ik heb tijdens de TK-verkiezingen VVD gestemd en tijdens de Provinciale Staten (=EK) D66, wat niet betekent dat ik het altijd en overal eens ben met deze partijen.;))


Hilberto 
Admin

01-08-2011
09:33:22
Quote :
Tweederde van de bewuste 18 miljard zou al binnen zijn door de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 (en dan een beetje sneller dan wat ze nu van plan zijn) en de HRA af te bouwen. Het is dus maar net wat je verstaat onder 'moeilijke' onderwerpen.

Dat waren indd de eerste onderwerpen waarop ik zou hebben ingezet. Hoe ruig links de AOW leeftijd omhoog gekregen zou hebben laat ik aan ieders inschatting over, maar veel droeviger dan wat deze regering doet kan indd bijna niet.

Overspannen over tekorten - een site van de overheid meldt dit:
Quote :
De rentelasten bedragen in 2011 naar schatting € 12,9 miljard netto

Dat is toch een onvoorstelbare jaarlijkse verspilling, als het ook anders gekund had?! Iedere keer dat je dit verder laat oplopen beperk je als overheid je mogelijkheden voor later, en iedere keer dat je aflost doe je het omgekeerde.

Verder indd fraai om te zien dat we beiden verhalen houden die bij tijd en wijle voor geen meter overeenkomen met ons stemgedrag :)

[Bewerkt op 01-08-2011 - 09:38:06]


Eelco 
Student

01-08-2011
09:41:36
Quote :
Overspannen over tekorten - een site van de overheid meldt dit:
Quote :De rentelasten bedragen in 2011 naar schatting € 12,9 miljard netto

Dat is toch een onvoorstelbare jaarlijkse verspilling, als het ook anders gekund had?! Iedere keer dat je dit verder laat oplopen beperk je als overheid je mogelijkheden voor later, en iedere keer dat je aflost doe je het omgekeerde.


Ja, maar vergeet niet dat bezuinigen invloed heeft op de economie. Als je heel erg hard bezuinigt om de boel quite te krijgen, kan dit een zodanig negatieve invloed hebben dat het een deel van de bezuinigingen weer teniet doet (door bijv. lagere belastinginkomsten). Bezuinigen ok, maar wel een beetje met beleid graag (ik zeg niet dat er in NL momenteel te hard bezuinigt wordt, ik ben het alleen niet eens met de keuzes), dus niet zoals men van Griekenland verlangt.


Hilberto 
Admin

17-09-2011
10:08:41


Percentueel gezien valt t best mee met die rente :)


<-- Terug naar Forumindex --     [1] [2] - 3 -
Artwork, coding en design zijn geregeld door de filantropische instelling Dompraat.nl. Copyright © (2002-2003) Dompraat.nl. Commentaren, lofliederen en suggesties worden met graagte ontvangen. Laat een berichtje achter op het forum!