Onintelligente gesprekken voor de massa

Forum / Weetenschappen der Dompraet / rijk / arm       

Pagina 2 van 2 ---- [1] - 2 -
Bee 


31-01-2008
11:58:52
Maar het is toch ook zo dat als geld rolt, mensen rijker worden? Als iedereen zijn spaarcentjes in een oude sok zou doen, is dat slecht voor de welvaart.

En er was iets in de geschiedenis... *denk* Europa economische crisis... Amerikaanse president... Amerika leent geld... crisis voorbij... Wat was het ook al weer?


Eelco 
Student

31-01-2008
15:31:04
Quote :
Maar het is toch ook zo dat als geld rolt, mensen rijker worden? Als iedereen zijn spaarcentjes in een oude sok zou doen, is dat slecht voor de welvaart.


Ja, dat klopt, maar een beetje sparen is wel nodig. Er moet een goede balans zijn tussen sparen en consumeren.


Epi van Breren 
Senior Epibreer...

08-02-2008
13:07:16
Blijft schemerige wereld. Maar om terug te komen op de vraag of je alleen rijk kan worden door anderen arm te maken: Ik heb mij mening herzien en denk dat het niet nodig is dat er armen zijn. Het is wel makkelijk om anderen uit te buiten om rijk te worden maar niet noodzakelijk. Iedereen zou de mogelijkheid moeten hebben om iets van waarde te creeren.

Eelco 
Student

10-02-2009
16:00:05
Ik zat deze discussie toevallig nog eens terug te lezen en ik vroeg me af waarom we zo moeilijk hebben gedaan over zoiets simpels:

Hilbert vroeg zich af hoe je meer welvaart kunt creeeren met dezelfde hoeveelheid geld. Nou, als je steeds betere en slimmere producten en diensten ontwikkelt die vervolgens evenveel kosten als het product dat ze vervangen (in werkelijkheid zijn ze vaak eerst iets duurder maar dat heeft met marketing te maken), dan neemt onze welvaart toe zonder dat er extra geld gecreeerd hoeft te worden.


Hilberto 
Admin

10-02-2009
21:05:12
Eigenlijk is dat wel een beetje wat volgt uit jullie bijdragen in de hele discussie, maar dan wat beter/korter verwoord :)

Zolang je 'geld' wegdenkt is het allemaal wel te volgen. Gemiddeld gaat indd iedereen steeds slimmer/effectiever iets produceren, en daarom worden we met z'n allen rijker.

Nu weer met geld. Het is niet zo dat het totaal van alle schulden en tegoeden van iedereen opgeteld op 0 uitkomt, want het gaat slechts om ruilmiddel gelinkt aan datgene wat je produceert of koopt en het totaal van die balans (produceren vs kopen) groeit.

In theorie is het dus mogelijk dat iedere wereldburger een bankrekening met een groeiend saldo heeft.

Ja, ik geloof dat ik m begrepen heb :)

[Bewerkt op 10-02-2009 - 21:06:54]


<-- Terug naar Forumindex --     [1] - 2 -
Artwork, coding en design zijn geregeld door de filantropische instelling Dompraat.nl. Copyright © (2002-2003) Dompraat.nl. Commentaren, lofliederen en suggesties worden met graagte ontvangen. Laat een berichtje achter op het forum!